“Explosieve toename datadiefstal: ‘Mensen raken al hun spaargeld kwijt’“, zo kopt RTL Nieuws op 1 maart 2021 in hun bericht naar aanleiding van een rapport van de Autoriteit Persoonsgegevens. Met een stijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar kunnen cybercriminelen spreken van een goed jaar.
Het was helaas alleen geen goed jaar voor de vele slachtoffers. En dat ging van het verliezen van al hun spaargeld tot en met waardevolle gegevens. Ook was er veelvuldig sprake van identiteitsfraude, spam en phishing.
Digitale alertheid
Alert zijn en alert blijven is daarom helaas van ontzettend groot belang. Digitale alertheid zou eigenlijk net zo vanzelfsprekend moeten worden als fysieke alertheid. Is het verstandig om in het donker alleen te pinnen? Moet ik wel of niet mijn fiets op slot zetten? Loop ik een blokje om zodat ik niet door een onveilige straat loop? Het zijn allemaal zeer snelle, soms onbewuste, beslissingen die worden genomen. De keus voor het één óf het ander kan soms grote gevolgen hebben.
En dat principe is in de digitale wereld niet anders. Bedenk je of je bankpas wel echt verlopen is. En sinds wanneer moest je de pincode bevestigen in opdracht van de bank? Vraagt een dienstverlener normaal ook om je wachtwoord ter verificatie? En is je vriend of familielid inderdaad de telefoon kwijt en kan hij of zij echt alleen maar Whatsappen? Datadiefstal gebeurt vaak via soortgelijke bovenstaande methoden.
Gegarandeerd slachtofferschap voorkomen is er helaas niet bij. Dat geldt voor iedereen. Veiligheid is niet absoluut en zeker niet gegarandeerd. Het is nog veel belangrijker om je er vooral ook niet voor te schamen. Schakel gelijk hulp in van je bank of de instantie van wie de naam werd misbruikt om jou op te lichten. Of vraag hulp van een familielid of vriend die wat meer van dit onderwerp af weet.
Zoek gelijk hulp
Wordt je als bedrijf slachtoffer van phishing, ransomware of datadiefstal? Schakel dan gelijk onze hulp in. Wij zijn zeer ervaren en goed getraind om met dit soort vormen van cybercriminaliteit om te gaan. We begeleiden je dan in het proces van herstel, herhaling voorkomen, en bijvoorbeeld het doen van een datalek melding en aangifte.
Schroom niet om ook aangifte te doen van datadiefstal, ransomware of andere vormen van cybercriminaliteit. Hoewel een aangifte lang niet altijd tot het gewenste resultaat voor jou persoonlijke situatie leidt, helpt het de politie wel om te bepalen in welke mate aan welke criminaliteit aandacht wordt besteed. Wanneer iedereen aangifte zou doen, zou het zomaar kunnen zijn dat het de cybercriminelen op de wat langere termijn het veel moeilijker wordt gemaakt.
Wacht in ieder geval nooit te lang. Deze problemen verdwijnen niet vanzelf en hoe eerder je in actie komt, hoe groter de kans dat je erger kunt voorkomen.
Schakel dus MITE3 Cybersecurity in voor uw digitale en cyberhoofdpijn! Klik hier om met ons in contact te komen.